Literature |
- Latcham, Michael: The combination of the piano and the harpsichord throughout the eighteenth century. In: Steiner, Thomas (Hrsg.): Instruments à claviers - expressivité et flexibilité sonore. Actes des Rencontres Internationales harmoniques, Lausanne 2002. Bern u.a. 2004 (Publikationen der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft Serie II, Bd. 44), S. 113-152 S. 143f. (BVB)
- Latcham, Michael: Don Quixote and Wanda Landowska: Bells and Pleyels. In: Early Music 34 (2006), Nr. 1, S. 95-109. S. 108, Anm. 17 (BVB)
- Latcham, Michael: Towards a new history of the piano. A context for the work of Johann Andreas Stein as a piano maker. München-Salzburg: Katzbichler 2019. S. 49-52, 241-246, 249 (BVB)
- Schleuning, Peter: Die Fantasiermaschine. Ein Beitrag zur Geschicte der Stilwende um 1750. In: Archiv für Musikwissenschaft 27 (1970), Heft 3, S. 192-213. S. 206f. (BVB)
- Kottick, Edward L.: A history of the harpsichord. Bloomington u.a.: Indiana University Press 2003. S. 376 (BVB)
- Henkel, Hubert: Besaitete Tasteninstrumente. Deutsches Museum. Kataloge der Sammlungen. Frankfurt/Main 1994. S. 98-102 (BVB)
- Wolf, Rebecca: Notationstransfer. Übersetzungsmöglichkeiten eines Merlin-Flügels. In: Kyung-Ho Cha, Markus Rautzenberg (Hg.): Der entstellte Blick. Anamorphosen in Kunst, Literatur und Philosophie. München: Fink 2008, S. 140-156. (BVB)
- Poulopoulos, Panatiogis: Cembalo mit Hammerflügelregister und Notenschreibeinrichtung, John Joseph Merlin, London 1780. In: Wolfgang M. Heckl (Hrsg.): Die Welt der Technik in 100 Objekten. München: Beck 2022, S. 88-93 und 663f. (BVB)
- Rimmer, Joan: James Talbot's Manuscript (Christ Church Library Music MS 1187): VI. Harps. In: The Galpin Society Journal 6 (1963), S. 63-72. S. 70 (BVB)
- Russell, Raymond: The Harpsichord and Clavichord. An Introductory Study. London: Faber and Faber 1959. S. 85f., Plate 79 (Beschreibung), Abb. Plate 79 (BVB)
- Kottick, Edward L.; Lucktenberg, George: Early Keyboard Instruments in European Museums. Bloomington-Indianapolis: Indiana Univerity Press 1997. S. 111 (BVB)
- Latcham, Michael: The cembalo a martelli of Paolo Morellati in its eighteenth-century context. In: Recercare 15 (2003), S. 149-167. S. 155 (BVB)
- Fuchs, Franz: Der Aufbau der technischen Akustik im Deutschen Museum. München und Düsseldorf 1963 (Deutsches Museum Abhandlungen und Berichte, 31, 2). S. 48f., Abb. 49 (BVB)
- Latcham, Michael: The apotheosis of Merlin. In: Latcham, Michael (Hrsg.): Musique ancienne - instruments et imagination. Actes des Rencontres Internationales harmoniques, Lausanne 2004. Bern u.a. 2006 (Publikationen der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft Serie II, Bd. 46), S. 271-298. (BVB)
- Henkel, Hubert: Remarks on the Use of the Sxteen-Foot in Historical Harpsichord Building. In: Pieter Dirksen (Hrsg.): The harpsichord and its repertoire: proceedings of the International Harpsichord Symposium Utrecht 1990. Utrecht 1992, S. 9-20. (BVB)
- Hirt, Franz Josef: Meisterwerke des Klavierbaus. Dietikon 1981. S. 164f. (BVB)
- Laskow, Benno; Hofmann, Gustav; Barkemeyer, Bernhard (Hrsg.): Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technik. Amtlicher Führer durch die Sammlungen. München 1925. S. 165 (BVB)
- Bierdimpfl, K. A.: Die Sammlung der Musikinstrumente des baierischen Nationalmuseums. München: Straub 1883. S. 65f., Kat. 170 (BVB)
- Debenham, Margaret: Joseph Merlin in London, 1760-1803: The Man behind the Mask. New Documentary Sources. In: Royal Musical Association Research Chronicle 45/1 (2014), S. 130-163 S. 97-99, Abb. 97-99, Kat. C2 (BVB)
- French, Anne; Wright, Michael; Palmer, Francis (Hrsg.): John Joseph Merlin. The ingenious mechanick. London 1985. (BVB)
|